Sommige leerlingen zijn tijdens hun ontwikkeling gevoelig voor radicale en polariserende boodschappen en geven daar uiting aan in en rond de klas. Voor leerkrachten en onderwijsprofessionals is het een uitdaging om hier adequaat op te reageren en dit te voorkomen. Zij ervaren hierbij vaak ‘handelingsverlegenheid’.
Onderzoekers van het Verwey Jonker Instituut, de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en het NSCR onderzochten in het onderzoek “Onderwijs, identiteitsontwikkeling bij jongeren en hun omgang met idealen” hoe (voorlopers van) radicalisering kunnen ontstaan tijdens de vroege adolescentie, en hoe het onderwijs kan bijdragen aan het voorkomen van radicalisering en polarisatie van jongeren. De podcastserie is een uitvloeisel van dit onderzoeksproject.
NSCR-onderzoekers Lea Echelmeyer MSc en prof. dr. Frank Weerman waren samen met dr. Anne-Marie Slotboom (VU) betrokken bij het opzetten van de podcastserie. Echelmeyer en Weerman zijn ook te horen in aflevering 6: Bewustzijn van radicalisering en kennis daarover.
De podcastserie bestaat uit zes afleveringen waarin podcastmaker Simon Mamahit gesprekken voert met onderwijsprofessionals die elk hun eigen manier hebben gevonden om de handelingsverlegenheid rond radicalisering en polarisatie te doorbreken. Daarnaast vertellen deskundigen over hun inzichten en komen jongeren aan het woord over hun ervaringen en ideeën.
Elke aflevering heeft zijn eigen thema:
De podcastserie is te beluisteren via Spotify: https://open.spotify.com/show/7218JqxSksLprDPGMX6aOy
Het eindrapport van het onderliggende onderzoek is te vinden op de website van het Verwey Jonker Instituut: https://www.verwey-jonker.nl/publicatie/onderwijs-identiteitsontwikkeling-bij-jongeren-en-hun-omgang-met-idealen/.
Actuele berichten