In de tweede fase van het EPIC-project starten drie onderzoeksprojecten gericht op het ontwikkelen van (preventieve) interventies en op het onderzoeken van de effectiviteit van interventies. Het onderzoek gebeurt in samenwerking met gemeenten, praktijkpartners, jongeren en ouders. We nemen onder andere vragenlijsten af en houden interviews. De resultaten van het onderzoek worden tussentijds teruggekoppeld, zodat gemeenten en praktijkpartners ze kunnen toepassen.
De afgelopen periode is een keuze gemaakt voor een aantal interventies die de komende jaren worden onderzocht in het EPIC-project. Deze interventies worden hieronder kort toegelicht.[1]
IPA in de wijk is een verzamelnaam voor verschillende activiteiten die een IPA-in-de-wijk-medewerker onderneemt in door de gemeente aangewezen buurten en stadsdelen waar sprake is van overlastproblemen en jeugdcriminaliteit. De IPA-in-de-wijk-medewerker draagt bij aan het tijdig signaleren van risicojeugd, verkent met de jongere en diens ouders de zorgelijke signalen, stemt deze af met de partners in de wijk om te bepalen of en in welke vorm zorg of ondersteuning in de wijk wenselijk is en brengt de jongere waarvoor dit nodig blijkt in contact met de juiste zorgaanbieder. Credible Messengers weten wat er voor jongeren nodig is om uit de criminaliteit te blijven of er duurzaam uit te stappen en kunnen een brug slaan tussen jongeren en benodigde zorg en ondersteuning. Credible Messengers is een combinatie van zowel ervaringsdeskundigen, criminologen, psychologen en andere professionals die de taal en leefwereld van de straat kennen. Zij worden binnen de Amsterdamse netwerkorganisatie ADAMAS gecoacht en opgeleid, waarna zij risicojongeren inspireren om weg te blijven van het criminele pad en hen helpen bij talentontwikkeling en het creëren van een pro-sociaal netwerk. Vroegsignalering en Preventieve Aanpak kinderen met complex gedrag is erop gericht om agressief, grensoverschrijdend en antisociaal gedrag bij kinderen in de basisschoolleeftijd vroegtijdig te signaleren, systeemgerichte duiding te kunnen geven en met een zo licht mogelijk, maar passende interventie bij te kunnen sturen. Het doel van de aanpak is om vroegtijdig complex en moeilijk gedrag van jonge kinderen te signaleren om probleemgedrag op latere leeftijd te voorkomen. Deze drie interventies worden onder leiding van Eva Mulder, Lucres Nauta-Jansen, Lieke van Domburgh en Alexandra de Meyere (PhD kandidaat) via actieonderzoek onderzocht. Dat betekent dat in nauwe samenwerking met de praktijk en jongeren wordt onderzocht wat werkt en hoe de interventie gaandeweg kan worden geoptimaliseerd.
Educatief Centrum (iHub) is een centrum voor speciaal- en transitieonderwijs in Rotterdam voor jongeren tussen de 15,5 en 19 jaar die gedragsproblemen laten zien en/of langdurig thuis hebben gezeten. Hier worden jongeren begeleid naar een plek op de arbeidsmarkt door middel van een leerwerktraject of het behalen van een Entreediploma (mbo-niveau 1). Grenzenstellend jongerenwerk is gericht op risicojongeren van 12 tot 23 jaar in Rotterdam. Het heeft als doel om te voorkomen dat deze jongeren een criminele carrière opbouwen en richt zich op inzet van jongerenwerk op minimaal drie domeinen, namelijk op straat, binnen het onderwijs en online. Onder leiding van Annemiek Harder en Wenda Sleijpen (PhD kandidaat) worden deze twee interventies via effectonderzoek onderzocht op effectiviteit en werkzame elementen. Het uitgangspunt van het effectiviteitsonderzoek is om antwoord te geven op vragen als wat werkt (effectiviteit), hoe werkt het (mechanismen)en voor wie werkt het (doelgroep).
Prospect4Cash is gericht op jongeren van 16 tot 21 jaar en heeft als doel jongeren te helpen bij het vinden, leren en behouden van werk. Prospect4Cash helpt jongeren bij het aanbrengen van structuur in hun leven door (werk)afspraken te maken en tegelijkertijd op zoek te gaan naar de talenten van de jongeren. Het project heeft meerdere doelen waaronder toeleiding naar werk en stage, voorkomen van criminaliteit en het (aan)leren van werknemersvaardigheden. Buit in de Klas is een lespakket dat is gemaakt voor en met jongeren vanaf 10 jaar met als doel om verschillende vormen van uitbuiting (criminele en seksuele uitbuiting) te voorkomen, de bewustwording rondom het thema te vergroten en jongeren weerbaarder te maken tegen uitbuiting. In de les leren jongeren wat uitbuiting inhoudt, waarom en hoe iemand in een uitbuitingssituatie terecht kan komen en of ze zouden herkennen als iemand in hun omgeving wordt uitgebuit. Kapot Sterk is een preventief onderwijsprogramma ontwikkeld door het RIEC Midden-Nederland en is er op gericht te voorkomen dat relatief jonge kinderen (groep 7 en 8 van de basisschool) bezwijken voor de verleidingen van zwaardere vormen van criminaliteit. Het programma bestaat uit verschillende lessen die moeten bijdragen aan de bewustwording en weerbaarheid van kinderen tegen de invloed van zware criminaliteit. De drie genoemde programma’s worden onder leiding van Jessica Asscher, Veroni Eichelsheim, Sjoukje van Deuren en Marit van de Mheen (PhD kandidaat), via effectonderzoek, onderzocht op effectiviteit en werkzaamheid.
[1] Er zijn momenteel nog gesprekken over twee interventies: Preventief Interventie Team (PIT) en Totaalaanpak nazorg (jeugd)detentie. Onder voorbehoud (o.a. tijd en ruimte) zal nader worden bekeken of de interventies (of een daarvan) kunnen worden meegenomen in de tweede fase van EPIC.