Home Actueel
  1. NSCR-onderzoekers betrokken bij podcastserie ‘De leerkracht achter de veerkracht’ over radicalisering en polarisatie in het onderwijs

NSCR-onderzoekers betrokken bij podcastserie ‘De leerkracht achter de veerkracht’ over radicalisering en polarisatie in het onderwijs

In de podcastserie ‘De leerkracht achter de veerkracht’ vertellen onderwijsprofessionals, leerlingen en onderzoekers over hun ervaringen met radicalisering en polarisatie onder jongeren en over de mogelijkheden om hier op een verstandige manier op te reageren.
Leeg onderwijs lokaal
Credits: Shutterstock.com

Handelingsverlegenheid

Sommige leerlingen zijn tijdens hun ontwikkeling gevoelig voor radicale en polariserende boodschappen en geven daar uiting aan in en rond de klas. Voor leerkrachten en onderwijsprofessionals is het een uitdaging om hier adequaat op te reageren en dit te voorkomen. Zij ervaren hierbij vaak ‘handelingsverlegenheid’.

Onderzoekers van het Verwey Jonker Instituut, de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en het NSCR onderzochten in het onderzoek “Onderwijs, identiteitsontwikkeling bij jongeren en hun omgang met idealen” hoe (voorlopers van) radicalisering kunnen ontstaan tijdens de vroege adolescentie, en hoe het onderwijs kan bijdragen aan het voorkomen van radicalisering en polarisatie van jongeren. De podcastserie is een uitvloeisel van dit onderzoeksproject.

NSCR-onderzoekers Lea Echelmeyer MSc en prof. dr. Frank Weerman waren samen met dr. Anne-Marie Slotboom (VU) betrokken bij het opzetten van de podcastserie. Echelmeyer en Weerman zijn ook te horen in aflevering 6: Bewustzijn van radicalisering en kennis daarover.

Zes thema-afleveringen

De podcastserie bestaat uit zes afleveringen waarin podcastmaker Simon Mamahit gesprekken voert met onderwijsprofessionals die elk hun eigen manier hebben gevonden om de handelingsverlegenheid rond radicalisering en polarisatie te doorbreken. Daarnaast vertellen deskundigen over hun inzichten en komen jongeren aan het woord over hun ervaringen en ideeën.

Elke aflevering heeft zijn eigen thema:

  1. positieve en veerkrachtige identiteitsvorming stimuleren
  2. stimuleren van inclusief denken
  3. democratische vorming
  4. versterken van de digitale weerbaarheid
  5. versterken van onderwijsprofessionals
  6. bewustzijn van radicalisering en kennis daarover

De podcastserie is te beluisteren via Spotify: https://open.spotify.com/show/7218JqxSksLprDPGMX6aOy

Het eindrapport van het onderliggende onderzoek is te vinden op de website van het Verwey Jonker Instituut: https://www.verwey-jonker.nl/publicatie/onderwijs-identiteitsontwikkeling-bij-jongeren-en-hun-omgang-met-idealen/.

prof. dr. Frank Weerman

Senior Onderzoeker

Lea Echelmeyer MSc

PhD

Deel dit artikel

Actuele berichten